Kids-first experience design: wederkerigheids-app

R6 3416 3 Vera 1200pix ©BarbraVerbij met watermerk
Vera Geldhof
UX Designer
image004

Het is belangrijk om te begrijpen voor wie je ontwerpt. Designen voor kinderen brengt andere aspecten met zich mee, dan bij het designen voor volwassenen. 

Wat is een ‘kids-first’ benadering van design precies? Normaal gesproken werken we met volwassenen en maken we complexe digitale producten. Het ontwerpen van digitale producten voor kinderen is net zo complex of misschien wel complexer dan het ontwerpen voor volwassenen. 

Sping creëerde een concept voor een wederkerigheidsspel voor een stichting. Tijdens dit project kregen we de kans om ons te verdiepen in UX voor kinderen. Er zijn veel overwegingen waar we rekening mee hebben moeten houden tijdens het ontwerpproces. Wij hebben onze vier belangrijkste keuzes uitgelicht.

  1. De leeftijd bepaalt het ontwerp.
  2. Heldere kleuren.
  3. Leesbaarheid en focus.
  4. Kids zijn je gebruikers, ouders je klanten.

De leeftijd bepaalt het ontwerp.

Sping verdiept zich altijd als eerste in wie de gebruiker en/of klant is. Kinderen in verschillende leeftijdsgroepen hebben verschillende capaciteiten, behoeftes en doelen. Ze ontwikkelen zich snel, zowel cognitief als fysiek. Wij hebben ons gefocust op 9 – 12 jarigen. Zij zijn al echte laptop en touchscreen veteranen. Een belangrijk aspect is, om een vorm van vriendschap te creëren in het platform. Ze hebben al veel motorische vaardigheden onder de knie, die een volwassene ook heeft. Echter hebben ze andere behoeftes, dan volwassenen. 

9 – 12 jarigen weten goed hoe je technologie gebruikt, waardoor we ons in het platform dan ook niet tegen hebben laten houden op interacties. Om een vriendschap te creëren hebben we het logo van stichting toegevoegd, als communicatiemiddel. Het logo heeft verschillende gezichtsuitdrukkingen en de kinderen kunnen dit gebruiken om zich te uiten.

Door rekening te houden met deze factoren, voorkomen we dat kinderen roepen: “Ik gebruik die baby-dingen niet meer!”.

image005

Leeftijd is het eerste en doorslaggevende aspect, waarop keuzes worden gebaseerd bij het ontwerpen voor kinderen.

Heldere kleuren

Volwassenen gaan voor functionaliteit en willen een rustig kleurschema. Kinderen willen plezier maken. Ze willen juist in het kleurschema gezogen worden, die het plezier versterkt. 

Kinderen reageren positiever op heldere kleuren, zoals roze, blauw en rood. Ze reageren negatiever op donkere kleuren.

image007

Bron: https://www.designappsforkids.com/post/colors-in-apps-for-kids

In dit concept hebben we dit toegepast. We zijn met blauw begonnen, omdat die al als achtergrond stond en mooie saturatie heeft. De gele kleur komt uit het logo, waar een gradient in zit. Hier hebben we gekozen om in de kleur de saturation en brightness iets te verhogen, zodat dit een goed, helder en kleurrijk contrast geeft op de blauwe achtergrond.

image003

Leesbaarheid en focus

Een groot en wat dikker lettertype helpt kinderen om te focussen. Decoratieve en serif lettertypes zijn overweldigend en verwarrend. Een te dik lettertype leest ook niet fijn. Daarom hebben we in dit concept gekozen voor een fijn leesbaar sans serif lettertype.

image002 1

Kids zijn je gebruikers, ouders je klanten.

De ouders geven de kinderen toegang en toestemming tot de omgeving/platform. Daarom is het belangrijk om altijd eerst te designen voor kinderen, maar rekening te houden met aspecten waar ouders een belang aan hechten. Denk hierbij aan betrouwbaarheid, controle (schermtijd in te stellen), veiligheid (camera en chatfuncties zijn niet beschikbaar) en anonimiteit.

In ons concept hebben we hier rekening mee gehouden door het toevoegen van de leerkracht als moderator (betrouwbaar), een ouder-modus (controle), camera en chatfuncties zijn uitgeschakeld (veiligheid) en door het maken van een avatar (anonimiteit).

image006

Ouders geven toegang en toestemming om gebruik te maken van het digitale platform.

Wat kan Sping voor jou betekenen?

Sping duikt in de wereld van de gebruiker. Wij zetten iets neer wat aansluit en gebruiksvriendelijk is voor iedere gebruiker. Sping ontwerpt, bouwt en onderhoudt applicaties voor innovators. We combineren design, tech en business. De hele product lifecycle staan we voor je klaar. Van idee naar blijvend succes.

Geïnspireerd geraakt door ons concept? Heb jij een idee voor een nieuw concept. We sparren graag met je verder!