16-juli-2020 | VoIP

Talk360 – Internationaal bellen

Talk360
Talk360
Maak internationaal bellen beschikbaar
talk360

Wereldwijd bellen voor de laagste prijs

talk360scrnsl

De flexibiliteit van een maatwerkoplossing

In eerste instantie maakte Talk360 gebruik van een standaard product voor VoIP voor haar bel apps. Dit bleek echter niet voldoende flexibel om aan te passen aan de eigen wensen. Wijzigingen op het standaard product gingen gepaard met hoge kosten en lange doorlooptijden. Uiteindelijk heeft RBN Sping in 2013 gevraagd een maatwerkoplossing te bouwen om de bestaande apps te vervangen.

Het doel van RBN was om technisch ontzorgd te worden zichzelf bezig houden met strategie, marketing en sales. Ondertussen moest het product zo in te richten zijn dat het makkelijk ingezet kon worden voor marketingacties zoals affiliatemarketing, het uitgeven van vouchers, vriendenbonussen, etc. Sping heeft hiermee het volledige technische eigenaarschap op zich genomen en heeft tot op de dag van vandaag nauw contact met RBN om zoveel mogelijk business value toe te voegen.

Zeker voor een bedrijf dat nog volop zijn dienstverlening aan het vormgeven is, is het van belang om heel flexibel te zijn. Met een maatwerkoplossing ben je vrij om je propositie tussentijds te testen bij je doelgroep en indien nodig te tweaken of zelfs radicaal om te gooien. Met Talk360 hebben we door voor een maatwerkoplossing te kiezen voor onszelf veel vrijheid gecreëerd bij het bedenken van de juiste marketingacties. Zaken zoals het uitgeven van vouchers, gratis belminuten, houdbaarheid van bundels hebben we steeds in korte tijd kunnen bedenken, implementeren en testen bij onze klanten. – Hans Osnabrugge (CEO Talk360)

App support: versiemanagement voor Talk360 is een complexe puzzel

Voor deze bel app maken we op grote schaal gebruik van de bestaande functionaliteiten van de besturingssystemen van Apple en Android. Sterker nog: voor een groot deel van de functionaliteiten zijn we direct afhankelijk van deze partijen. Het voordeel hiervan is duidelijk. Bellers kunnen met Talk360 bellen vanuit hun bestaande contactboek, favorieten zijn geïntegreerd en de standaard berichtenweergave (badges) kunnen we direct aansturen. Hierdoor maakt het voor een klant in de gebruikerservaring geen verschil of hij belt via zijn standaard mobiele provider of via Talk360.

Wel zijn we hierdoor als appontwikkelaars volledig afhankelijk van de releaseagenda van zowel Apple als Android. Dit betekent dat we continu op de hoogte moeten zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Een nieuwe versie van iOS of Android kan er zomaar voor zorgen dat de app niet meer optimaal werkt, of in het ergste geval zelfs niet meer geïnstalleerd kan worden. Ditzelfde is het geval met nieuwe versies van toestellen waardoor de layout opeens passend gemaakt moet worden.

Omdat Talk360 een app is die internationaal wordt gebruikt en ook in verschillende ontwikkelingslanden een grote groep gebruikers kent, is het palet aan gebruikte smartphones zeer divers en moeten we zowel de allernieuwste als oudere versies (inclusief de oudere versies van besturingssystemen) ondersteunen.

Tot slot maken we voor Talk360 gebruik van een aanzienlijk aantal integraties met externe SDK’s. Elke SDK heeft zijn eigen vereisten voor de gebruikte versies van OS en SDK. In combinatie met het grote aantal smartphones en versie van OS dat we moeten ondersteunen maakt dit het versie management een complexe puzzel en moeten we bij elke update nagaan of deze noodzakelijk, gewenst of eventueel ongewenst is om door te voeren.

Technologieen gebruikt voor deze case
Ervaar het zelf Download on the App Store Get it on Google Play

Misschien vind je deze cases interessant