11-oktober-2019 | Multisided Platforms

Waarom je een platform strategie nodig hebt

adriana orellana
Adriana Orellana
UX Designer
digitale platforms

In veel sectoren zien we sinds enkele jaren dat platformen de markt veroveren. Het centraliseren van vraag en aanbod wordt belangrijker dan het traditionele pijplijn model. Uber en AirBnB zijn beroemde voorbeelden, maar ook op kleinere schaal zien we veel lokale voorbeelden waarbij platformen de genoemde vraag en aanbod bij elkaar brengen. Welke kansen en bedreigingen ontstaan er voor jouw organisatie met de komst van platform-modellen?

In een reeks van 4 artikelen bespreken we alles rondom platformen. We delen onze kennis, geven je lokale en internationale voorbeelden en de belangrijkste lessen die we hebben geleerd door het bouwen van verschillende soorten platformen. In dit 2e artikel bespreken we waarom je een platform strategie nodig hebt.

Inhoud

  1. Top 10 grootste bedrijven 2019 – 2009
  2. Top 10 groeibedrijven in Nederland
  3. Het kip- en eiprobleem oplossen
  4. Het platform tot de kern van je bedrijf maken
  5. Conclusie

Top 10 grootste bedrijven 2019 – 2009

7 van de 10 grootste bedrijven zijn platformen.

Bedrijven zoals Amazon, Apple, Google, en Alibaba hebben de schaalbaarheid van het platform gebruikt om exponentieel te groeien. Daarmee hebben zij aanzienlijk marktaandeel gewonnen van pijplijnreuzen zoals Walmart en Shell.

Platformen grootste bedrijven

Er is een vergelijkbare trend gaande in Nederland. In de afgelopen 2 jaar hebben platformen het voortouw genomen in de top 250 van groeiende bedrijven.

Top 10 groeibedrijven in Nederland

7 van de top 10 scale-ups in Nederland zijn platformen.

Groeibedrijven Nederland

Voor elk succesvol platform zijn er echter zat anderen die ermee worstelen, of zelfs falen. Na het bestuderen van 250 platforms, groepeerden de auteurs van The Business of Platforms de meest voorkomende redenen waarom platforms falen:

  1. Verkeerde prijzen aan 1 kant van de markt;
  2. Verzuim om vertrouwen te ontwikkelen bij gebruikers en partners;
  3. Voortijdig afwijzen van de competitie;
  4. Te laat de markt betreden voor een first-mover advantage. 

Al deze problemen kunnen worden aangepakt met een doordachte platformstrategie. Dit is een benadering om een markt te betreden en kritische massa te verwerven. Hiermee verklein je de kans dat je een platform bouwt waar je doelgroep geen gebruik van gaat maken. 

“Een platformstrategie is belangrijker voor succes dan het platform zelf” 

– Catherine Tucker, MIT Sloan professor

Een solide platformstrategie beantwoordt 2 vragen:

  1. Hoe ga je klanten aantrekken?
  2. Hoe maak je van jouw technologie de kern van een ecosysteem?

Het kip-en-het-eiprobleem oplossen

Het verschil tussen een platform en een reguliere start-up is dat deze niet 1, maar 2 marktsegmenten aan moet trekken. De waarde van het platform komt voort uit de interactie tussen deze twee marktsegmenten. Als één van deze twee kanten ontbreekt op je platform kan de andere kant geen waarde uit je platform halen. Denk aan een Uber zonder taxi’s of een Airbnb zonder huurders. Zowel chauffeurs als aanbieders moeten aanwezig zijn.

Het kip-en-het-ei probleem houdt in dat een platform altijd één van de twee marksegmenten aan zal moeten trekken, zonder dat de andere kant aanwezig is. Hierdoor kan nog geen interactie plaats vinden en is de waarde beperkt. Hoe je dit probleem oplost is van cruciaal belang.

Zorg ervoor dat je vanaf dag 1 een plannetje maakt om kritische massa op te bouwen. Begin klein. Zoek het juiste segment, leg er je focus op en voeg gestaag nieuwe segmenten toe. In het volgende artikel ‘4 uitdagingen na het behalen van kritische massa‘ zullen we verschillende tactieken delen om kritische massa op te bouwen. 

Dat is dan ook precies wat Tinder deed. Zij begonnen met het creëren van ‘aanbod’. In de dating industrie zorgt het aanbod van vrouwen op een platform er vanzelf voor dat er mannen op af komen. Zij begonnen met het langsgaan bij dames disputen om zo op een kleine schaal hun early adopters naar het platform te brengen. Vervolgens gingen zij langs de heren disputen om te laten zien hoeveel leuke, voor hen bekende dames er te vinden waren.

Deze aanpak zorgde ervoor dat Tinder groeide van 5.000 tot 15.000 gebruikers. Dit was genoeg om de noodzakelijke kritieke massa te bereiken voor het netwerkeffect.

Het platform tot de kern van je bedrijf maken

Het gaat niet alleen om het hebben van een goed ontworpen app, maar ook om het opbouwen van vertrouwen in je platform. Platforms bouwen vertrouwen op door de juiste governance-regels, prijzen, openheid en niveaus van transparantie.

Het opbouwen van vertrouwen kun je op verschillende manier doen. Apple heeft strikte richtlijnen voor ontwikkelaars voor het indienen van apps bij hun winkel. Adyen, de Nederlandse fintech-unicorn is glashelder met hun prijzen. Ze bieden een volledige lijst met prijzen voor ondersteunde betaalmethoden op hun website. Vergeet ook reviews niet, die mensen helpen met het nemen van beslissingen.

Hoe je het ook aanpakt: vertrouwen is belangrijk.

Conclusie

  • Platformen domineren de Nederlandse én internationale markt
  • Voor elk platform dat slaagt zijn er velen die falen
  • De belangrijkste reden van falen is het ontbreken van een doordachte en onderbouwde platformstrategie
  • Denk na over je strategie:
    • Hoe ga je mensen naar je platform krijgen als er nog niemand is?
    • Hoe ga je vertrouwen opbouwen?
    • Wie moet toegang krijgen en wie niet? Hoe open wordt jouw platform?
    • Hoe ga je het gedrag van je gebruikers beheersen en zorgen voor een eerlijke verdeling van incentives naar alle partijen?

Een goede platformstrategie helpt je valstrikken te ontwijken en een succes van jouw platform te maken.

Dit is laatste artikel van onze reeks over digitale platformen.

Lees ook de eerdere blogs:

Denk jij erover om een platform te lanceren? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bepreken. 

We hebben ook nog een interessante whitepaper voor je:

Download de Multi-sided Platformen paper.