11-oktober-2019 | Multisided Platforms

Tips om kritische massa op te bouwen

adriana orellana
Adriana Orellana
UX Designer
Digital platforms 2 critical mass

In veel sectoren zien we sinds enkele jaren dat platformen de markt veroveren. Faciliteren van interacties wordt belangrijker dan het bezitten en/of produceren van goederen (het ‘pijplijn’ model). Uber en AirBnB zijn beroemde voorbeelden, maar ook op kleinere schaal zien we veel lokale voorbeelden waarbij platformen vraag en aanbod bij elkaar brengen. Welke kansen en bedreigingen ontstaan er voor jouw organisatie met de komst van platform-modellen?

In een reeks van 4 artikelen bespreken we alles rondom platformen. We delen onze kennis, geven je lokale en internationale voorbeelden en de belangrijkste lessen die we hebben geleerd door het bouwen van verschillende soorten platformen. In dit 3e artikel geven we je tips om kritische massa op te bouwen.

Inhoudsopgave

  1. Self-supply: wordt een producent om vraag aan te trekken
  2. Maak gebruik van je reputatie
  3. Meeliften: bouw verder op het succes van anderen
  4. Begin klein en bouw verder uit
  5. Conclusie

Wat is kritische massa?

Het punt waar de waarde van het netwerk voor de meeste gebruikers hoger is dan de kosten van deelname. Zodra een netwerk voldoende groot is, beginnen de netwerkeffecten nieuwe gebruikers aan te trekken en neemt de groei toe. Source: Modern Monopolies

Zoals met elk multi-sided platform is het krijgen van voldoende aanbod voor kopers en voldoende vraag naar verkopers de sleutel tot succes. De waarde van het netwerk wordt bepaald door het netwerkeffect. Dit betekent dat de waarde van het platform afhankelijk is van andere gebruikers, denk bijvoorbeeld aan een Uber zonder passagiers of een Airbnb zonder gasten. 

Wanneer je een platform lanceert, wordt je geconfronteerd met het beroemde kip en eiprobleem. Hoe krijg je de vraagkant op het platform zonder aanbod en andersom? Het beantwoorden van het kip en eiparadox is niet makkelijk en voor elk platform anders. We geven je aantal voorbeelden van hoe bedrijven die dit dilemma hebben opgelost én kritische massa hebben verworven in hun platform.

1. Self-supply: wordt een producent om vraag aan te trekken

Bol.com is begonnen als leverancier van boeken. Dat was een slimme zet, want op deze manier creëerden zij de vraagkant om effectief een platform te kunnen starten. Een goede oplossing voor het kip en eiprobleem is om op deze manier je platform te beginnen.

2. Maak gebruik van je reputatie

Amazon pakte het weer net iets anders aan. Voordat zij een platform werden, beheerden zij een succesvolle online lijst met bedrijfsvermeldingen. Door middel van hun klantenbestand en reputatie hebben zij hun diensten uitgebreid en daarmee verkopers in staat gesteld om hun producten via het platform te verkopen.

3. Meeliften: bouw verder op het succes van anderen

Airbnb koos ervoor om een database te baseren op een bestaand platform. In Amerika gebruikten mensen toentertijd nog steeds Craigslist om te zoeken naar bijzondere overnachtingen. Airbnb haakte hier slim op in door gebruik te maken van een achterdeurtje. Die stelde hun in staat om Airbnb vermeldingen automatisch op Craigslist te posten.

4. Begin klein en bouw verder uit

Facebook begon als een sociaal platform voor de studenten van Harvard. Binnen 24 uur hadden 1200 studenten zich aangemeld en na een maand had méér dan de helft van de studenten een profiel. Doordat ineens zoveel mensen, in een kleine gemeenschap, zich snel hadden ingeschreven zorgde dit voor een sterk netwerkeffect. Dit vergroot de waarde van het platform enorm.

Conclusie

  • Laat zelf zien wat er op jouw platform mogelijk is en geef het goede voorbeeld;
  • Maak gebruik van je huidige opties om gebruikers aan te trekken;
  • Kijk of je gebruik kunt maken van succesvolle tactieken van anderen;
  • Begin klein en bouw daarna verder uit.

Hiermee bouw je kritische massa op om écht te gaan groeien.

In het volgende artikel bespreken we de uitdagingen na het behalen van kritische massaDenk jij erover om een platform te lanceren? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bepreken. 

We hebben ook nog een interessante whitepaper voor je:

Download de Multi-sided Platforms paper.