20-januari-2020 | Nieuws

Iets in twijfel durven trekken door te testen

jeroen bol
Jeroen Bol
General Manager
samenwerken

Joëlle Voogt, onze stagiaire als UX-Designer, vertelt in deze blog over haar test-ervaringen met gebruikers van de Sping website.

Wij gebruiken onze website om uit te leggen wat wij voor onze klanten kunnen betekenen. Tenminste: dat is het doel. Je kent je eigen website vaak als je broekzak. Je kan makkelijk navigeren, begrijpt de inhoud en je weet wat je kan verwachten. Maar wat voor jou logisch is, is voor een bezoeker misschien nog een vraagteken. 

Door middel van een usability test trok ik het bestaande in twijfel. Ik nam onze eigen website onder de loep met als doel om knelpunten te inventariseren en de gebruikerservaring te verbeteren.

Wat is een usability test?

Een usability test is een techniek om gebruikersgerichte ontwerpen te evalueren door de website te testen met echte gebruikers en echte scenario’s. Je bedenkt scenario’s waarbij je deelnemers hardop laat denken bij het uitvoeren van een verzonnen taak. Tegelijkertijd wordt er geobserveerd en het klikgedrag wordt opgenomen. Bij usability testen komen vaak veel onzichtbare problemen boven water. Het doel van een usability test om beter te begrijpen hoe echte gebruikers omgaan met de website en om de website op basis van deze resultaten te verbeteren.

Het plan:

  1. Bedenken waar je achter wil komen
  2. De testmethodes vaststellen
  3. De test opzetten
  4. Deelnemers zoeken
  5. De test uitvoeren
  6. Resultaten evalueren

1. Bedenken waar je achter wil komen

Vooraf is het belangrijk om stil te staan waar je achter wil komen. Ik maakte het mijn taak om erachter te komen hoe bruikbaar de Sping website is wat betreft het uitleggen wat wij voor ze kunnen betekenen. Uiteindelijk zou deze onderzoeksvraag dus beantwoord worden: 

“Hoe effectief en efficiënt bruikbaar is de Sping website wat betreft het uitleggen op een eenvoudige manier wat wij voor ze kunnen betekenen?”.

2. De testmethodes vaststellen

Ik heb ervoor gekozen om via post-interviews diepgaande informatie te achterhalen van mensen hun motivaties en gedachten. Daarnaast koos ik ervoor om cijfermatige inzichten te verkrijgen door met meerdere deelnemers te testen. Hoewel dat er niet meer dan 5 hoefden te zijn. Vanaf 5 deelnemers vind je namelijk al circa 80% van de problemen. De deelnemers daarna zullen merendeels hetgeen bevestigen wat de voorgangers al hebben vastgesteld. Uiteindelijk is er met 13 deelnemers getest om het beste van beide werelden te krijgen.

CdF9w5AXEAEaAhQ

3. De test opzetten

Nadat de testmethodes waren vastgesteld, kon het echte werk beginnen: de test opzetten. Het opzetten van een usability test vraagt om veel tijd en voorbereiding. Er moet van alles geregeld worden. Er moet een expert test afgenomen worden door iemand uit het vakgebied (zoals een UX’er), de gevonden problemen moeten gedefinieerd worden en er moeten testdoelen opgesteld worden. Deze testdoelen functioneren om jezelf te herinneren wat hetgeen is waar je achter wil komen. Een testdoel kan bijvoorbeeld zijn: “Er zal getest moeten worden of de deelnemer overweldigd raakt door de hoeveelheid informatie.”

Op basis van deze testdoelen, stelde ik deelvragen op om het complexe probleem van de hoofdvraag op te delen in stukken. De antwoorden samen, maken het mogelijk om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Vervolgens worden deelvragen opgedeeld in meetbare vragen, variabelen, meetniveaus en meetmomenten. Alle bevindingen worden op deze manier meetbaar. Dat zorgt voor overzichtelijke resultaten. Onderstaand zie je onze usability test in de vorm van een operationalisatie schema.

Detestzelf 1

4. Participanten zoeken

Om een goed beeld te krijgen van hoe echte bezoekers zouden reageren op onze website, zocht ik participanten die de website nog nooit eerder hebben gezien. Hoe ik naar deze participanten heb gezocht? Via een screener die ik deelde op LinkedIn. Echter, kwam ik er al gauw achter dat dit geen succes was. Deze screener leverde 0 reacties op.

Via mijn eigen netwerk van LinkedIn ben ik toen op zoek gegaan naar personen die tot de doelgroep behoren: Co-Founders, DGA’s of Product Owners. Tijdens het persoonlijke contact werd er direct gereageerd en bood bijna iedereen hun hulp aan. Persoonlijk contact blijkt het meest op prijs gesteld te worden!

image1 1image2 1             

5. Test uitvoeren

Wat de deelnemers erg fijn vonden was het kunnen afnemen van de test op eigen locatie. Door middel van www.lookback.io konden de deelnemers verbinding maken met hun webcam en scherm waardoor ik ze op een afstand kon volgen. Ik kon precies zien waar de deelnemer zich bevond op de website, in welke context hij zich bevond en waar zijn muis naar toe bewoog. De testafname wordt automatisch opgenomen wat het mogelijk maakte om achteraf nog een belangrijk moment terug te kijken.

Tijdens het observeren moest ik snel hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Ik probeerde de deelnemers aandacht en ruimte te geven tijdens het uitvoeren van de taken door te zeggen dat hun eigen manier van ‘doen’ juist is. Ik vertelde ze dat ze alles mochten delen wat in ze opkwam. Ze werden daardoor vrijer in het uiten van hun mening.

image4

6. Resultaten evalueren

Waar we achter kwamen tijdens de test was dat de website in ons eigen hoofd beter werkte dan het in het echt deed. De resultaten hebben ons aan het denken gezet. Deelnemers vonden het niet lastig om informatie te vinden. Hoewel er soms termen gebruikt werden die zij niet kenden (waar wij de aanname maakte dat dat wel zo zou zijn). Voorbeelden van deze termen waren: e-commerce, lean experiments en B2B platformen. 

Ongeveer 9 deelnemers vonden de duur van informatie lezen effectief en 3 deelnemers niet effectief. Deelnemers verantwoorden hierbij dat de tekst soms te lange zinnen heeft. Wat mij opviel is dat slechts de helft van de deelnemers Sping (op basis van de website) zou aanbevelen, terwijl ze de website gemiddeld een 8 geven. Via interviews kwam ik erachter ze meer reviews, live versies van apps/platforms en meer quotes van derde partijen over ons nodig hadden om ons aan te bevelen aan anderen.

Door de usability test heb ik een breder beeld gekregen over de tekortkomingen en veel nieuwe gebruikersinzichten opgedaan. Ik heb ook geleerd dat door deelnemers te vragen om hardop te denken dat invloed kan hebben op de tijd dat het kost om een taak uit te voeren. We zijn blij dat we hierachter zijn gekomen en zullen de resultaten doorvoeren naar het design.

We gaan nu druk aan de slag met de verbeteringen aan de website. We houden je op de hoogte!

Wil je meer lezen over optimalisaties?

Usability testen is iets wat echt past binnen Grow. Bekijk onze Grow pagina’s.